Nieuws

3.0 release notes

2019-09-26

Gelukkige verjaardag Dodona! Vandaag is het exact drie jaar geleden dat we de allereerste versie uitgerold hebben. Uiteraard vieren we geen verjaardagsfeest zonder geschenkje voor al onze gebruikers: Dodona versie 3.0 met demo modus, visuele weergave van voortgang voor alle cursusgebruikers, ondersteuning voor de programmeertaal R en als orgelpunt is Dodona vanaf nu ook open source. Daarnaast vonden achter de schermen heel wat veranderingen plaats om het platform nog robuuster te maken. Zo gebruiken we bijvoorbeeld opnieuw de meeste recente versies van Ruby en Ruby on Rails.

Vandaag blaast Dodona 3 kaarsjes uit. Een ideaal moment om even terug te blikken en versie 3.0 voor te stellen.


Open source

Onder de dodona-edu organisatie op GitHub werden tal van repositories met broncode voor verschillende componenten van Dodona gepubliceerd: de webapplicatie, de API, de gebruikershandleiding, de configuratie van docker images voor het uitvoeren van ingediende oplossingen, een aantal judges voor het beoordelen van ingediende oplossingen in verschillende programmeertalen, en een specifieke tool voor plagiaatdetectie op software (dolos). Laat die pull requests maar komen!

Met dank aan Rien Maertens kunnen we ook een script aanbieden voor al wie code repositories met al hun issues, pull requests, releases, ... wil verplaatsen van GitHub Enterprise naar github.com.

Demo modus

Gebruik demo modus als je klassikaal een demonstratie wil geven met learning analytics of broncode uit Dodona zonder de identiteit van studenten prijs te geven. In demo modus worden alle gegevens waarmee individuele gebruikers kunnen geïdentificeerd worden (gebruikersnamen, e-mailadressen, ...) onherkenbaar vervangen door willekeurig gegenereerde pseudoniemen. Om identificatie te bemoeilijken worden elke dag nieuwe pseudoniemen gegenereerd.

Demo modus pseudonimiseert alle gegevens waarmee individuele personen kunnen geïdentificeerd worden.


Ondersteuning voor programmeertaal R

Dodona biedt vanaf nu ook een judge aan voor het automatisch beoordelen van ingediende oplossingen in de programmeertaal R. Wie graag oefeningen wil opstellen voor deze programmeertaal kan in deze GitHub repository alvast de broncode van de judge en de bijhorende documentatie vinden. De judge is open source beschikbaar en dus hoef je ook niet te aarzelen om issues aan te maken als je hulp nodig hebt of functionaliteit wil toegevoegd zien die momenteel ontbreekt.

Visuele weergave van voortgang voor alle cursusgebruikers

Na alle positieve reacties op de visuele weergave van de voortgang voor oefeningen in een reeks, hebben we dezelfde visualisatie ook toegevoegd aan het overzicht met alle cursusgebruikers. Daar visualiseren we het aantal oefeningen waaraan een gebruiker begonnen is en het aantal correct opgeloste oefeningen. Het maximum aantal correspondeert met het totaal aantal oefeningen in de cursus.

Visuele weergave van het aantal oefeningen waaraan een gebruiker begonnen is en hoeveel hij er correct opgelost heeft.


Volledige lijst van veranderingen

  • demo modus beschikbaar maken voor cursusbeheerders
  • ondersteuning voor programmeertaal R
  • visuele weergave van voortgang in overzicht met alle cursusgebruikers
  • icoon weergeven aan cursusbeheerders als visuele weergave van voortgang voor oefeningen in reeks uitgeschakeld is voor cursusgebruikers
  • links verduidelijken in overzicht met ingediende oplossingen binnen cursus
  • breedte behouden bij verslepen (drag-and-drop) van tabelrijen
  • alle iconen omzetten naar Material Design Icons
  • overzicht met alle ingediende oplossingen voor een bepaalde judge
  • sneller filteren op onderwijsinstelling in overzicht van cursusgebruikers
  • automatische e-mail versturen als repository met foute configuratiebestanden aangemaakt wordt
  • knop toevoegen voor rechtstreeks uitschrijven van cursusbeheerders
  • interne fout oplossen bij opvragen van 0-de pagina uit overzicht
  • aantal zoekopdrachten reduceren bij weergave van cursusgebruikers
  • cursusbeheerders toelaten om weergave van oefeningen in reeks uit te schakelen
  • volledige periode waarin oplossingen in cursus ingediend werden weergeven in heatmap
  • inschakelen van donkere modus afstemmen op systeeminstelling als nog niet expliciet ingesteld werd in Dodona
  • enkel ingeschreven cursusgebruikers weergeven in statusoverzicht van reeks
  • stabiele volgorde aanhouden voor oefeningen in reeks
  • probleem oplossen bij weergave van legacy feedback voor Python judge
  • judges toelaten om toegangsniveau in te stellen voor individuele feedback tabs
  • tijdens bijwerken van reeks worden links naar geselecteerde oefeningen gescoped binnen cursus
  • gebruikers altijd op pagina houden bij verwijderen van reeks uit cursus

2.11 release notes

2019-07-27

Dodona 2.11 laat toe om aan te melden met een Google for Education (G Suite) account, de historiek van ingediende oplossingen in kaart te brengen, donkere modus te activeren, en de zichtbaarheids- en registratiemodaliteiten van cursussen gedetailleerder in te stellen.

Aanmelden met G Suite account

Gebruikt je school Google for Education dan kan je voortaan ook met een G Suite account aanmelden op Dodona. Merk op dat je account wel verbonden moet zijn met een G Suite organisatie. Aanmelden met een gewone Google account zal dus niet werken. Daarnaast kan je ook nog altijd blijven aanmelden met een Office 365 of Smartschool account.

Aanmelden op Dodona kan voortaan ook met een G Suite account.


Historiek van ingediende oplossingen visualiseren

Het relatief aantal ingediende oplossingen per dag wordt gevisualiseerd in een heatmap. Deze nieuwe visualisatie is beschikbaar op alle cursuspagina's en profielpagina's van gebruikers.
Deze nieuwe heatmap visualiseert het aantal ingediende oplossingen per dag voor een cursus of voor een individuele gebruiker.


Donkere modus

Alle gebruikers die vaak tot in de vroege uurtjes zitten te programmeren, kunnen Dodona vanaf nu ook instellen op de donkere modus. Hierbij wordt de vertrouwde gebruikersinterface weergeven met een kleurenschema dat minder belastend is voor de ogen: lichtgekleurde tekst, pictogrammen en grafische elementen op een donkere achtergrond. Donkere modus kan aan- en uitgeschakeld worden via het gebruikersmenu in de rechterbovenhoek van het scherm.

Weergave van een oefening met nachtmodus ingeschakeld.


Cursusmodaliteiten voor zichtbaarheid en registratie

Cursusbeheerders hebben vanaf nu nog meer controle over wie er hun cursus kan zien en wie er kan registeren voor hun cursus. Deze veranderingen hebben ook toegelaten om het registratieproces duidelijker te maken, vooral voor onzichtbare cursussen.

Er zijn drie opties waarop de zichtbaarheid van een cursus kan ingesteld worden:

  • zichtbaar voor iedereen
  • zichtbaar voor gebruikers van de onderwijsinstelling waaraan de cursus gekoppeld is
  • onzichtbaar voor iedereen

Elke cursus heeft een geheime link die cursusbeheerders kunnen delen met gebruikers die hun cursus mogen zien. Iedereen die over de geheime link beschikt kan de cursus zien, ongeacht de instellingen voor de zichtbaarheid van de cursus.

Analoog zijn er ook drie opties waarop de registratie van een cursus kan ingesteld worden:

  • registratie open voor iedereen
  • registratie open voor gebruikers van de onderwijsinstelling waaraan de cursus gekoppeld is
  • registratie gesloten voor iedereen

Er is geen registratielink waarmee gebruikers zich voor een cursus kunnen registreren. De optie om registraties voor een cursus te modereren, kan nu afzonderlijk ingesteld worden. Bij een gemodereerde cursus moet een cursusbeheerder eerst expliciet toestemming geven vooraleer een gebruiker effectief geregistreerd wordt.

Volledige lijst van veranderingen

  • heatmap van ingediende oplossingen toevoegen
  • donkere modus toevoegen
  • aanmelden met G Suite account toelaten
  • instellingen voor zichtbaarheid en registratie van cursussen herwerken
  • probleem oplossen met paginering van ingediende oplossingen op een oefeningpagina
  • probleem oplossen met bijwerken van adresbalk tijdens het zoeken

2.10 release notes

2019-05-17

Release 2.10 wordt geleverd met een eigen privacybeleid, introduceert een reeksoverzicht op cursuspagina's en laat lesgevers toe om bestaande cursussen te kopiëren.

Privacy en persoonsgegevens

Dodona gaat heel zorgvuldig om met persoonsgegevens en waakt over jouw privacy. In ons gegevensbeleid vertellen we op een eenvoudige manier welke gegevens we bijhouden en waarom we dat doen. In onze privacyverklaring staat dezelfde informatie ook op een juridisch bindende manier beschreven. Je vindt een verwijzing naar beide documenten onderaan elke pagina van Dodona. Op die manier mag je er zeker van zijn: alles gebeurt transparant, vlot en veilig.

Reeksnavigatiemenu

Het leerpad van een cursus bestaat uit meerdere oefeningenreeksen. Er werd een menu toegevoegd in de rechtermarge van de cursuspagina om sneller naar een specifieke reeks te kunnen navigeren. Dit navigatiemenu bevat een overzicht van alle reeksen in de cursus.

Reeksnavigatiemenu op een cursuspagina.


Cursussen kopiëren

Als lesgevers een nieuwe cursus aanmaken, dan hebben ze nu ook de optie om daarin het leerpad van een bestaande broncursus te kopiëren. Ze kunnen elke cursus waarvoor ze toegang hebben als broncursus gebruiken, dus niet enkel hun eigen cursussen. Wie een cursus aanmaakt wordt automatisch cursusbeheerder van de nieuwe cursus, maar bij het kopiëren kunnen bijkomend ook de cursusbeheerders van de broncursus overgenomen worden. Na het kopiëren kunnen het leerpad en de cursusbeheerders van de nieuwe cursus onafhankelijk van de broncursus aangepast worden.

Bij het aanmaken van een nieuwe cursus kies je nu als eerste stap om een cursus vanaf nul op te bouwen of om te starten met het leerpad (en eventueel de cursusbeheerders) van een bestaande cursus.


Het kopiëren kan gestart worden via de knop CURSUS AANMAKEN op het cursusoverzicht of via het hoofdmenu op de pagina van een broncursus. Uiteraard is het ook nog steeds mogelijk om nieuwe cursussen vanaf nul op te bouwen.

Volledige lijst van veranderingen

  • navigatiemenu voor reeksen toevoegen aan cursuspagina
  • beschrijvende tekst toevoegen aan sectie met API tokens op pagina om gebruikersprofiel te bewerken
  • zoekbalk duidelijker weergeven in cursusoverzicht
  • waarschuwing tonen bij oefening als gelinkte reeks een nakende deadline heeft
  • onderwijsinstelling toevoegen aan tabel met cursusgebruikers en toelaten om daarop te zoeken
  • cursusbeheerders toelaten om visualisatie van groepsvoortgang (per reeks) te verbergen voor studenten
  • lesgevers toelaten om cursussen te kopiëren
  • JSON syntaxisfouten duidelijker weergeven in emailboodschappen
  • veel kleine bugfixes en verbeteringen

Dodona @ 2LinK2 congres over computationeel denken

2019-04-28

Op donderdag 13 juni 2019 organiseert 2LinK2 in Gent (België) haar eerste congres voor leraren informatica en STEM met computationeel denken als hoofdthema. Samen met Dominiek Vandewalle (College Waregem) en Alex Bervoets (Atheneum De Ring, Leuven) – twee leerkrachten uit het secundair onderwijs – geeft team Dodona er een interactieve workshop voor leerkrachten die willen kennismaken met Dodona als online leeromgeving om te leren programmeren. Benieuwd om deze leeromgeving te verkennen of op zoek naar praktische tips en praktijkvoorbeelden om er in het secundair onderwijs mee aan de slag te gaan? Schrijf je dan in voor de 2LinK2 conferentie. We kijken er alvast naar uit om je daar te ontmoeten.

eerste 2LinK2 congres voor leraren informtica en STEM


Dodona: een online co-teacher om te leren programmeren

Charlotte Van Petegem (Universiteit Gent), Dominiek Vandewalle (College Waregem), Alex Bervoets (Atheneum De Ring, Leuven), Bart Mesuere (Universiteit Gent), Peter Dawyndt (Universiteit Gent)

Inleiding

Dodona (dodona.ugent.be) is een online leeromgeving om te leren programmeren. Het platform ondersteunt verschillende programmeertalen en wordt gratis ter beschikking gesteld van scholen als ondersteuning voor hun programmeerlessen.

Leerlingen melden zich aan via de
Office 365 of Smartschoolaccount van hun school, schrijven zich in voor cursussen en kiezen uit honderden verschillende oefeningen. Ze gebruiken de ingebouwde editor om oplossingen in te dienen en krijgen al na enkele seconden automatisch gegenereerde feedback te zien. Met die feedback gaan ze aan de slag om hun oplossing bij te sturen of verder te verfijnen. Ze kunnen op elk moment hun voortgang doorheen een cursus en nakende deadlines voor het indienen van oplossingen zien.

Leerkrachten kunnen onbeperkt cursussen aanmaken waarin ze een
leerpad uitstippelen met oefeningen voor een bepaalde doelgroep. Hiervoor putten ze uit zorgvuldig uitgewerkte oefeningen met wisselende moeilijkheidsgraad. Ze kunnen eigen oefeningen aan Dodona toevoegen en kunnen die ook delen met hun collega’s als ze dat willen. Via learning analytics kunnen ze constant de voortgang van alle leerlingen in hun cursussen in het oog houden, zowel individueel als in groep.

Inhoud

Twee leerkrachten die Dodona in het secundair onderwijs gebruiken als ondersteuning voor hun programmeerlessen laten je interactief alle facetten van de leeromgeving verkennen. Breng dus alvast je eigen laptop mee naar deze hands-on workshop.

Bij aanvang kruip je in de rol van leerling om de mogelijkheden van het platform door hun ogen te bekijken. Zo ervaar je zelf de meerwaarde van een
online co-teacher die onmiddellijk feedback geeft op oplossingen die je indient voor programmeeropdrachten. Je zal snel merken dat deze feedback verschillende vormen aanneemt, waarmee je aan de slag kan gaan om bugs op te sporen en te remediëren.

Daarna leer je als leerkracht in een mum van tijd een
eigen cursus op te bouwen en naar je hand te zetten. Zo neem je van de workshop een gepersonaliseerde cursus mee naar school, die je ook effectief met jouw leerlingen kan gebruiken. In aanloop naar de workshop koppelt het ontwikkelingsteam achter Dodona immers de Office 365 of Smartschoolaccounts van jouw school aan Dodona (laat ons gerust op voorhand weten als jouw school een andere service gebruikt om accounts te beheren).

Contactgegevens

email: dodona@ugent.be
contactformulier: https://dodona.ugent.be/nl/contact/

New Scientist nomineert Bart Mesuere voor Wetenschapstalent 2019

2019-04-23

New Scientist nomineert Bart Mesuere (hoofdontwikkelaar Dodona) samen met 24 jonge wetenschapstalenten voor Wetenschapstalent 2019. Ben je zelf een tevreden Dodona-gebruiker, stem dan Bart recht naar de finale.

Bart Mesuere


Om zijn eigen studenten beter te ondersteunen tijdens programmeerlessen, ontwikkelde Bart Mesuere een oefenprogramma genaamd Dodona. Het programma test oplossingen van studenten en geeft feedback. Wat begon als een kleinschalig hobbyproject, is uitgegroeid tot een onmisbaar onderdeel van het programmeeronderwijs aan de Universiteit Gent. Ook buiten de muren van de Gentse universiteit, zowel in het hoger onderwijs als op middelbare scholen, wordt Dodona inmiddels veel gebruikt. Al die gebruikers genereren enorm veel data. Mesuere gebruikt die data om lesgevers inzicht te bieden in de voortgang van studenten. Zo kon hij op basis van hun oefengedrag met 92 procent nauwkeurigheid voorspellen of bepaalde studenten zouden slagen voor hun examen. Deze informatie kunnen lesgevers gebruiken om te zien wanneer ze moeten ingrijpen.